loading...
رستوران شهزاد لذت اشپزی
chef.jafari بازدید : 52 دوشنبه 16 اسفند 1395 نظرات (0)

 باقی مانده غذاها در یخچال

 

 

 

 شما می‌توانید باقی مانده غذاها را به مدت سه تا چهار روز در یخچال نگهداری كنید. انواع گوناگون پیتزا، مرغ و سالاد ماهی تن را باید حداقل در عرض مدت كوتاه، حدوداً ‌دو ساعت پس از سرو و مصرف كردن آن، برای كاهش دادن خطر بیماری‌هایی كه از طریق غذای فاسد منتقل می‌شود در داخل یخچال بگذارید.

 

 

هرگز باقی مانده غذاها را در آشپزخانه نگهداری نكنید و به محض اینكه آن را پخت و تهیه كردید، فوراً در یخچال قرار دهید. به این دلیل كه هوای خنك و سرمای داخل یخچال میزان رشد باكتری را كاهش می‌دهد. برای مواد خوراكی كه حجم بیشتری دارند و فضای زیادی را اشغال می‌كنند، مثل سالاد ماكارونی و غذاهایی نظیر غذاهای چینی با حجم زیاد را به جای اینكه در داخل یك ظرف بزرگ بریزید، آن را در داخل چندین ظرف كوچك قرار دهید و سپس در داخل یخچال بگذارید.

 

 با این روش سرمای یخچال به سرعت و به طور یكنواخت غذا را خنك می‌كند. برای چنین غذاهایی اگر از یك ظرف بزرگ استفاده كنید، به دلیل آنكه سرمای یخچال كاملا ‌و به طور یكنواخت غذا را خنك نمی كند، خطر اینكه باكتری یا هرچیز دیگری در وسط غذا تولید و رشد كند بسیار زیاد است.

 

 

chef.jafari بازدید : 61 دوشنبه 16 اسفند 1395 نظرات (0)

اصول نگهداری روغن ها

 چربی ها و روغن ها از مهمترین اجزای غذای انسان به شمار می روند و همه ما هر روز مقادیری از این ماده غذایی را مصرف می كنیم. چربی ها در تمام سلول‌ها و بافت های بدن وجود داشته و نقش حیاتی در غشای سلولی ایفا می‌كند، همچنین چربی‌ها به صورت پوشش و لایه محافظ در اطراف بعضی از اعضا و اندام‌های بدن یافت می شود.

 

 یكی از مسایلی كه در مورد روغن ها و چربی ها بسیار حائز اهمیت است، مساله فساد آنهاست. هوا ) اكسیژن(، رطوبت، نور، درجه حرارت، كاتالیزورها و برخی آنزیم‌ها از عوامل اصلی فساد روغن‌ها و چربی ها هستند:

1. هوا ( اكسیژن )

هرگاه روغن‌ها و چربی‌ها در معرض هوا قرار گیرند، اكسیده می‌شوند كه این عمل سبب ایجاد طعم نامطلوب در روغن ها و چربی ها می شود.هر اندازه درصد اسیدهای چرب غیر اشباع در روغن بیشتر باشد، بیشتر در معرض خطر اكسیداسیون قرار می‌گیرند.

۲. رطوبت :

میزان رطوبت در روغن ها وچربی ها كم است بنابراین میكروب‌ها كمتر می توانند موجب فساد آنها شوند. وقتی مقدار كمی رطوبت وارد روغن‌ها شود سرعت فساد آنها بیشتر می‌گردد.

۳. نور :

ازجمله عواملی كه به شدت سبب تغییر طعم و رنگ در چربی‌ها و روغن‌ها می‌شود، نور است لذا مناسب است كه این مواد در معرض مستقیم نور قرار نگیرند.

 ۴. درجه حرارت :

از عوامل مهم دیگری كه در فساد روغن‌ها و چربی‌ها نقش دارد، درجه حرارتی است‌كه در آن قرار دارند. لذا در هنگام پخت مواد غذایی ، استفاده از درجه حرارت بالا سبب تغییر رنگ و طعم در روغن و خروج دود آبی و سپس دود سیاه می شود كه نشانه فساد روغن است.همچنین قرار دادن چربی‌ها و روغن‌ها در كنار شعله گاز سبب تسریع در فساد آنها می شود.

 

● تند شدن چربی ها و روغن ها

عموما هر تغییری در روغن ها ایجاد شود كه طعم نامطلوب تولید كند ،به آن "تند شدن" می گویند. البته این تند شدن با توجه به عامل تغییر درطعم متفاوت است. چنانچه فساد ناشی از اكسیداسیون )شیمیایی یا میكروبی( باشد، به آن تند شدن اكسیداتیومی می‌گویند. فلزات، اشعه، رطوبت و میكروب‌ها اكسیداسیون چربی‌ها و روغن ها را تسریع می‌كنند.

همچنین گاهی میكروب‌ها رنگدانه‌هایی تولید می‌كنند كه در چربی محلول بوده و داخل آن نفوذ می‌كنند كه این عمل سبب تغییر رنگ در چربی می‌شود. در برخی مواقع چربی‌ها توسط میكروب‌ها هیدرولیز و یا اكسیده می شوند.

همچنین باید گفت مواد غذایی چرب به‌طور معمول رطوبت تقریبا پایینی دارند كه این شرایط برای رشد كپك ها نسبت به سایر میكروب ها شرایط مناسب تری است. كپك ها با تجزیه روغن‌ها و چربی‌ها سبب تند شدن و فسادآنها می‌شوند.

 ●نكاتی در ارتباط بامصرف چربی ها و روغن‌ها

با توجه به تمام موارد فوق جهت نگهداری صحیح روغن ها و چربی ها باید به نكات زیر توجه نمود :

۱. هنگام خرید :

ظلازم است مشخصاتی بر روی ظروف بسته بندی روغن از هر جنسی كه باشند، درج شود. این مشخصات شامل نام تجاری كالا، نوع فرآورده، شماره پرونده ساخت كالا، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت ، نام شركت سازنده و آدرس آن، شرایط نگهداری و مصرف ، تاریخ تولید و تاریخ انقضا است.

بر اساس دستور العمل اداره كل نظارت بر مواد غذایی، معاونت غذاو داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از ابتدای سال ۸۳، روی بسته بندی انواع روغن های نباتی جامد هیدروژنه باید میزان اسید های چرب اشباع و اسید های چرب ترانس ذكرشود.

هرچه میزان اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس روغن نباتی جامد كمتر باشد، روغن مذكور بهتر و سالم تر است.

▪ هیچگونه آثار زنگ زدگی در روی قوطی آن مشاهده نشود .

▪ هیچگونه آثار نشت روغن در بسته بندی آن مشاهده نگردد.

▪ در محل مرطوب نگهداری نشده باشد.

▪ در معرض مستقیم نور قرار نگرفته باشد.

▪ در معرض حرارت و دمای بالا قرار نگرفته باشد.

۲.در منزل :

▪ به هنگام طبخ با روغن، از حرارت كم استفاده كنید.

▪ برای سرخ كردن از حرارت ملایم با مدت زمان كمتر استفاده كنید زیرا حرارت بیش از حد، سبب ایجاد بوی تند و زننده در روغن می‌شود.

▪ روغن سوخته بیماری زاست لذا از مصرف آن جدا خودداری فرمایید.

▪ روغن‌های مایع را حرارت ندهید مگر آنكه مخصوص سرخ كردن باشند.

▪ از مصرف مجدد روغنی كه حرارت دیده است پرهیز كنید.

▪ پس از هر بار مصرف ، در ظرف روغن را ببندید تا اكسیژن وارد آن نشود.

 اگر مقداری روغن از یك ظرف بزرگ مصرف شده باشد، برای جلوگیری از تند شدن آن بهتر است باقی مانده روغن را در ظرفی كوچكتر ریخته و در آن را كاملا ببندید تا روغن كمترین تماس را با هوا داشته باشد.

▪ روغن‌های مایع را به مدت طولانی در منزل نگهداری ننمایید.

▪ سس‌های سالاد و مایونز باید به علت دارا بودن چربی زیاد بویژه پس از باز شدن در یخچال نگهداری 

chef.jafari بازدید : 54 چهارشنبه 28 بهمن 1394 نظرات (0)

بوی غذای درون خانه را چگونه از بین ببریم؟

مجموعه: نکات مهم آشپزی

 

 

 

 

عطر دارچین بوی حاصل از سرخ كردنی و حتی سوختگی را از بین خواهد برد

 

از بین بردن بوی بد سوختگی غذا و سرخ کردن مواد غذایی مانند سیر و پیاز شاید مشکل بسیاری از خانم های خانه دار باشد. شما به راحتی با ترفندهای زیر می توانید بوی بد فضای خانه تان را از بین ببرید.

 

ممكن است بوی ناخوشایند از غذایی سوخته بلند شده یا حاصل انجام مراحل آماده سازی پخت غذایی لذیذ باشد؛ مانند درست كردن پیازداغ، سیرداغ یا سرخ كردن انواع و اقسام سبزیجات و مرغ و ماهی كه همه این ها فضای خانه را با بویی ناخوشایند پر می كند.

 

معمولا اولین عكس العمل ها در چنین شرایطی روشن كردن هواكش ها و بازكردن كلیه راه های خروجی شامل در و پنجره های خانه است و باتوجه به این كه این روزها هوا سرد است، بازكردن در و پنجره اگرچه به خروج بو با سرعت بیشتری منجر می شود ولی باعث هدر رفتن درصد زیادی از گرمای موجود در خانه نیز می شود كه این كار به لحاظ صرفه جویی در انرژی مناسب نیست؛ بنابراین باید به فكر چاره ای بهتر بود.

 

برای این منظور با توجه به نوع بوی پراكنده شده در محیط، راه های متعددی وجود دارد؛ فقط كافی است آن ها را امتحان كنید:

 

• در یك نعلبكی كمی ادكلن خوشبو بریزید و یك حبه قند چهار گوش در آن بیندازید ، طوری كه ادكلن را خوب جذب كند و قند خیس شود ، سپس قند را آتش بزنید و وقتی ادكلن تمام شد قند را خاموش كنید با این تدبیر فضای خانه بسیار معطر خواهد شد.

 

• اگر می خواهید سبزی یا موادی سرخ كنید كه مطمئن هستید اعضای خانواده از بوی حاصل از آن ناراحت می شوند، پیش از شروع كار، ابتدا هواكش های داخل آشپزخانه را روشن كنید سپس مقداری سركه سفید را در كاسه ای بریزید و آن را كنار اجاق گاز روشن قرار دهید؛ بوی حاصل از سركه سفید، باقیمانده بوی حاصل از سرخ كردن آن مواد را در محیط خنثی می كند.

 

• هر چقدر هم كه غذا خوشمزه باشد، بوی سوختن آن بسیار بد و ناخوشایند است. پس اگر حواستان پرت شد و غذایتان سوخت و بوی آن تمام خانه را در برگرفت، ناراحت نشوید ابتدا اگر هواكش روشن نیست، روشنش كنید. سپس قابلمه ای حاوی آب را روی شعله اجاق گاز قرار داده و چند تكه لیموترش در آن بیندازید و بگذارید بخار حاصل از جوشیدن لیموترش در آب، بوی سوختگی موجود در خانه را از بین ببرد.

 

• كاسه ای حاوی آب را روی شعله اجاق گاز قرار دهید و تعدادی چوب دارچین یا كمی از پودر آن را در آب بریزید و بگذارید روی شعله ملایم اجاق گاز تا كم كم به جوش آید. عطر دارچین فضا را معطر كرده و بوی حاصل از سرخ كردنی و حتی سوختگی را از بین خواهد برد.

 

• اگر حواس پرتی كار دست تان داده و غذا به قدری سوخته كه بوی حاصل از آن با هیچ یك از راهكارهای فوق خنثی شدنی نیست، دیگر مجبور هستید پنجره ها را باز كنید ولی برای این كه این بو هرچه سریع تر از طریق پنجره آشپزخانه خارج شده و به دیگر قسمت های خانه انتقال پیدا نكند، پارچه و حوله مخصوص آشپزخانه را نمدار كرده و برای چند دقیقه آن را تكان دهید.

 

• بوی حاصل از پخت و پز غذا را با ریختن مقداری جعفری در تابه ای كوچك و قراردادن آن روی شعله اجاق گاز از بین ببرید. حرارت دادن جعفری برای مدت 5 دقیقه، نه تنها بوی نامطبوع موجود را از بین می برد بلكه فضا را عطرآگین می كند.

chef.jafari بازدید : 53 چهارشنبه 28 بهمن 1394 نظرات (0)

کرم های داخل کلم بروکلی را چگونه از بین ببریم؟

مجموعه: نکات مهم آشپزی

 

 

 

 

کلم بروکلی را ۳ دقیقه در آب جوش قرار بدهید تا انگل زدایی شوند

 

کلم بروکلی یکی از خوشمزه ترین سبزیجاتی است که برای انواع سالاد و غذاها استفاده می شود، ولی این سبزی خوش طعم کرم های ریزی دارد که با شستشوی ساده از بین نمی رود.

 

برخی می‌گویند داخل کلم بروکلی کرم‌هایی وجود دارد که با شستن معمولی از بین نمی‌رود، پس برای انگل زدایی این سبزی پرخاصیت چه باید کرد؟ در این نوشتار چند راه برای انگل‌زدایی از این سبزی مفید و پرخاصیت را یادآور می‌شویم.

 

ابتدا به مدت ۱۰ دقیقه بروکلی‌ها را در۳ لیتر آب ولرم همراه با یک گرم (نصف قاشق چای‌خوری) پودر پرکلرین ۷۰ درصد خیس کنید.

سپس کلم انگل زدایی شده را از روی کفاب جمع‌آوری کرده و آن را دوباره با آب سالم شستشو دهید تا باقی مانده مایع ضر عفونی کننده از آن جدا شود.

 

برای طبخ کلم بروکلی، روش‌های گوناگونی وجود دارد اما پختن درون آب و روی اجاق گاز و بخارپز کردن با اندکی نمک و یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون بهترین روش‌های پختن کلم بروکلی است . اگر دوست دارید کلم بروکلی‌هایتان را بپزید باید دقت کنید که حتما بعد از ۵ دقیقه آن‌ها را کنترل کنید. برای این کار، کافی است یک چنگال را درون کلم‌ها فرو کنید تا مطمئن شوید کاملا پخته‌ است . اگر پخته بود فورا آن‌ها را از روی شعله مستقیم بردارید. یادتان باشد کلم بروکلی به حرارت حساس است و فورا از بین می‌رود.

 

یک روش دیگر هم برای از بین بردن انگل‌های بروکلی گذاشتن آن‌ها در ۳ دقیقه آب جوش است. با این ترتیب می‌توانید با خیال راحت از این سبزی مفید استفاده کنید.

 

راه دیگر هم خیس کردن بروکلی به مدت ۵ دقیقه در آب همراه با سرکه و یا نمک به میزانی است که آب طعم ترشی و یا شوری را بگیرد.

chef.jafari بازدید : 68 چهارشنبه 28 بهمن 1394 نظرات (1)

حوه ی تمیز کردن و آب پز کردن سیب زمینی

مجموعه: نکات مهم آشپزی

  برای آبپز کردن سیب زمینی، سیب زمینی های شما باید کاملاً زرد باشد

 تجربیات تخصصی ما در این زمینه نشان میدهند که هر چه پوست سیب زمینی ، صاف تر ، شفاف تر و تمیز تر باشد نتیجه ی خوشمزه تری حاصل می گردد.

اگر دوست دارید طعم سیب زمینیِ پخته چاشنی زده، با پوستی ترد را بچشید یا اینکه برای درست کردن پوره سیب زمینی، سیب زمینی ها را با پوست بپزید، باید تمیز کردن سیب زمینی ها را به خوبی انجام دهید تا غذایی که درست می کنید طعم و مزه خاک ندهد. برای این کار تنها چیزی که نیاز دارید یک برس ظرفشویی معمولی است.

 ابتدا سیب زمینی ها را انتخاب کنید. برای این کار سیب زمینی شما باید کاملاً زرد باشد. سبزرنگ بودن حتی قسمت کوچکی از سیب زمینی باعث تلخ شدن آن بعد از پخته شدن می شود که این به معنای هدر رفتن زحمات شما برای آب پز کردن یک سیب زمینی خوشمزه خواهد بود ، همچنین ممکن است برای معده تان ایجاد ناراحتی نماید.(این مورد آخری در بعضی افراد دیده شده ! حواس تان باشد.)

 همچنین برای گرفتن نتیجه ی بهتر ، سیب زمینی نباید پژمرده،خراب یا کرم خورده باشد. ابتدا خرابی های آن را گرفته و قبل از آب پز کردن آن را خوب بشویید تا پوستش تمیز شود. برای این کار یک برس تمیز و استفاده نشده مخصوص ظرفشویی بردارید. (می توانید از یک برس معمولی پلاستیکی یا سیم ظرفشویی هم استفاده کنید)

 هر یک از سیب زمینی ها را زیر آب سرد با برس تمیز کنید تا خاک و کثیفی هایی که به پوست سیب زمینی چسبیده از آن جدا شود.

 اکنون می توانید سیب زمینی ها را خشک کنید و برای اینکه وقتی آنها را می پزید پوست تردی داشته باشند، روی آن کره و نمک بمالید یا اینکه برای بعضی خوراک های خانگی آن ها را ریز خرد کنید. این یک روش عالی برای زمانی است که می خواهید سیب زمینی ها را دو بار بپزید یا وقتی که می خواهید آنها را با پوست بپزید. ( نمک روی سیب زمینی از ترک خوردن آن هنگام پخت جلوگیری می کند. )

 تجربیات تخصصی ما در این زمینه نشان میدهند که هر چه پوست سیب زمینی ، صاف تر ، شفاف تر و تمیز تر باشد نتیجه ی خوشمزه تری حاصل می گردد.

 سپس سیب زمینی را با پوستش داخل ظرفی پر آب بیاندازید ؛ اگر پوست سیب زمینی را بگیرید بسیاری از مواد مفید آن هنگام جوشیدن از بین خواهد رفت.

 زمان لازم برای قابل خوردن شدن سیب زمینی نیم ساعت است ولی برای اینکه سیب زمینی تان کاملاً پخته شده و مغز آن هم نرم شود بایستی حدوداً 45 تا 50 دقیقه در آب بجوشد.

 حواستان به میزان آب ظرف باشد چون بعد از نیم ساعت جوشیدن ، تقریباً نصف آب ظرف بخار می شود و اگر شما به میزان کافی آب در ظرفتان نریخته باشید مقداری از سیب زمینی کاملاً پخته نمی شود که موقع خوردن آن حس خوبی به شما دست نخواهد داد.

 اگر ظرف شما در دارد (مثل کتری) درب آن را بگذارید تا از بخار شدن بیش از حد آب ، جلوگیری شود.

 بعد از گذشت زمان لازم، سیب زمینی خود را از داخل آب جوش بیرون بیاورید و پنج دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود.حالا شما می توانید خوشمزه ترین غذای دست پخت خودتان را بخورید .

 البته این را هم یادتان باشد که بعد از خنک شدن اولیه ی سیب زمینی، آن را یکباره مثل خیار، گاز نزنید چون مغز آن هنوز داغ است. توصیه ی ما به شما این است که سیب زمینی را با یک چاقو مثل چیپس به قطعات نازک تری ببرید تا مغز آن هم خنک تر شده و موجب سوختن دهان شما نشود.

 خودتان خلاق باشید! اگر کمی سس گوجه فرنگی با مقداری ماست و سبزی و نان سنگک هم داشته باشید می توانید مثل یک سرآشپز حرفه ای از خودتان پذیرایی کنید.

 به نظر من اگر سیب زمینی آب پز شده به روش بالا را به سیخ زده و کباب کنیم بسیار خوشمزه تر خواهد شد.

chef.jafari بازدید : 88 چهارشنبه 28 بهمن 1394 نظرات (0)

روشی کاملا غلط برای شستشوی سبزیجات

مجموعه: نکات مهم آشپزی

 

 

 

 

شستن سبزیجات با نمک و یا مایع ظرفشویی بدترین کار هنگام شستشوی سبزیجات است

 

شستشوی سبزیجات یکی از روش ها برای از بین بردن میکروب های موجود در سبزیجات است. یکی از باورهای غلط در مورد شستن سبزیجات استفاده از نمک و مایع ظرفشویی است و بهتر است بدانید که این کار غلط است.

 

سبزیجات را با نمک و مایع ظرفشویی نشویید

شست و شوی سبزیجات با نمک و یا مایع ظرفشویی بدترین کار ممکن در هنگام شست و شو سبزیجات است. این کار غلطی است که در جامعه رایج شده، چرا که استفاده از این مواد برای شست و شوی سبزیجات بی فایده است.

 

باید از سبزیجاتی استفاده کرد که با آبهای آلوده آبیاری نشده‌اند و در نهایت با شست و شوی آن ها با مواد ضدعفونی کننده و یا پرکلرین، میکروب زدایی کرد تا سلامت آن‌ها تامین شود.

 

یکی از بیماری‌هایی که از این طریق منتقل می شود، بیماری حصبه یا تیفوئید است. این بیماری یک بیماری حاد باکتریال است که عامل آن باکتری به نام سالمونلاتیفی است؛ با خوردن آب آلوده به مدفوع یا ادرار انسان، این باکتری به بدن انسان منتقل می‌شود. زمانی که این میکروب از بدن بیمار خارج شود می‌تواند توسط دست‌هایی که بعد از دستشویی رفتن خوب شسته نشده‌اند و با آب و غذای دیگر افراد سر و کار دارد، انتقال یابد.

 

میوه و سبزیجات خام که کاملاً تمیز و ضد عفونی نشده است نیز از راه‌های سرایت بیماری است. آبیاری سبزیجات با فاضلاب و یا دفع نامطمئن فاضلاب و سرایت آن به آب آشامیدنی از دیگر راه‌های انتقال میکروب این بیماری است. بهترین علامت این بیماری، تب طولانی مقاوم به درمان است، اما با شروع علائم، شخص احساس ناخوشی، خواب آلودگی، درد شکم و تب دارد.

 

ممکن است در بالغین شروع علائم با یبوست و در اطفال شروع علائم با اسهال خفیف و درد شکمی همراه باشد و اگر بیماری طول بکشد شخص اشتهای خود را از دست داده و در نتیجه لاغری و کاهش وزن را در او مشاهده خواهیم کرد.

 

شستن صحیح دست‌ها، پختن کامل موادغذایی، شناسایی افراد ناقل و برقراری محدودیت شغلی و درمان آنها را مهمترین اقدامات بهداشتی و پیشگیری در مورد این بیماری دانست.

درباره ما
Profile Pic
سایت رستوران شهزاد با هدف کمک به ارتقا فرهنگ تغذیه و سلامت و اموزش علمی و اصولی اشپزی به دوستداران اشپزی راه اندازی گردید منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما هستیم www.shahzad_restaurant.rozblog.com www.instagram.com/shahzad_restaurant www.t.me/shahzad_restaurant
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    به نظر شما کدامیک از مشاغل زیر به معنای واقعی کلمه .یک هنر است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 163
  • بازدید سال : 721
  • بازدید کلی : 9,968
  • اطلاعیه

    http://20ist.com/wp-content/uploads/2013/06/ashpaz.jpg

    به نام خدا

    سایت سر آشپز به مدیریت آقای عباس جعفری از اوایل مرداد ماه 93 شروع به فعالیت نموده است.